Härliga Semestertid!

Nu är det sommar, sol och semester - det som vi är så välförtjänta av!

Massor av tid till att träna med vår älskade fyrbenta vän – hunden. Både vi och hundarna uppskattar aktivitet och vila, vilket semestertiden ger oss möjlighet till. Vissa hälsar på hos våra nära och kära, andra stannar hemma och fixar med hus och trädgård, en del åker till stranden eller helt enkelt - bara vilar upp sig.

Men en hel del av oss planerar in att tävla i Agility, Lydnad och Rallylydnad och att vara med på utställningar. Ni är många som har planer för sommaren och vi ser gärna att ni återkopplar till klubben vad ni har lyckats med. Sänd ett mail till webmaster@tanumsbk.se skicka gärna med en bild och ert resultat.

Vi i styrelsen har en hel del planer som ni fick veta på medlemsmötet den 14 april.

• Installera en förbränningstoalett i huset, vilket var klart till vår lydnadstävling den 16/5 2015. Vi tackar Colorama i Tanumshede för sponsringen av både material, färg och arbete med att lägga golvet, samt Pål Iversen för all hjälp med installationen. Och inte att förglömma de medlemmar som målat. Tack även till Annika Jernstig som målat det fantastiska ”kungaporträttet” som nu hänger på toaletten. Tanums Brukshundklubb har i särklass Sveriges fräckaste toalett!
  • Städdagen den 10 maj var det 10 tal medlemmar som kom. En del hade med sig familjemedlemmar och vi fick gjort en hel del. Skurat golv och altan, röjt gräs och sly, fixat trasiga stolpar, gjort förbättringar på vägen m.m.
  • Vårens lydnadstävling den 16 maj i Lydnadsklass 1-3 och elitklass. Med hela 23 stycken anmälda ekipage, en fantastisk väl genomförd tävling med sponsorer som Blomstergården och Pedigree Dentastix. Ett fantastiskt arbete från tävlingskommittén samt frivilliga gjorde att tävlingen blev så lyckad. Tack till samtliga!
  • Öppet hus och Temaföreläsningar på onsdagar blev fantastiskt lyckad satsning och vi var många som ville veta mera. Vi har genomfört 10 olika föreläsningar från v 15-24 och minst 60 deltagare på alla dessa. Detta är helt underbart resultat. Många av er stannade kvar och tränade efteråt, en del tränade innan.
  • Kursutbudet under vårterminen har varit fantastisk, vi har lyckats hålla inte mindre än 10 kurser från januari till midsommar, inte mindre än 64 deltagare har vi haft på dessa. Ser vi på verksamhetsberättelsen från 2014 hade vi totalt 90 deltagare under kursverksamhet plus de 7 som inte var medlemmar.

Hur ser hösten ut nu då?

• Temaföreläsningar på onsdagar med öppet-hus och egenträning är något vi kommer att fortsätta med. Vi startar V 34 onsdagar givetvis. Håll utkik på vår hemsida där schemat kommer inom kort.

• Höstterminens kursutbud kommer att bli från vecka 34:
  • Valpkurs upp till 9 mån
  • Vardagslydnad för unghundar 10 – 20 mån gamla
  • Allmänlydnad för hundar över 20 mån
  • Agility fortsätter sin andra del av pågående kurs.
  • Eventuellt drar vi igång en Rallylydnad fortsättningskurs men det beror helt på tid och efterfrågan.

Redan nu planerar vi för vintern och möjligheten till kurser inomhus (ridhus) men där får vi återkomma med en mer bestämd plan.

Klubbstugan är i renoveringsbehov och vi behöver så många medlemmar som möjligt nu när vi skall igång. Vi har haft offertförfrågan ute och fått ett bra pris från Derome Tanumshede. I styrelsen beslutade vi att förlägga renovering av taket till de två sista helgerna i augusti d.v.s. 22-23/8 samt 29-30/8 vi hoppas på bra väder.

Vi har fått OK från en snickare hittills som kommer att vara vår expert men han kan inte fixa allt själv. Finns det fler snickare bland er medlemmar så hoppas vi på att ni ställer upp och kan hjälpa till.

ALLA medlemmar behövs till detta stora projekt. Ju fler vi är som hjälps åt desto snabbare går det.

Ni anmäler er till ordf@tanumsbk.se så fort som möjligt för medverkan till renovering av stugan. Vi kommer naturligtvis bjuda på både mat och dryck för alla som är med.

Soliga & somriga hälsningar

Ordföranden Tanums Brukshundklubb